Η εισήγηση της Επιτροπής “Πιερρακάκη” για τα υπό ίδρυση Αθλητικά Σχολεία.
Η διοίκηση της Ε.Ο.Τοξοβολιας παρακολουθεί τις εξελίξεις.
Την πιλοτική ίδρυση δύο (2) «Πρότυπων Αθλητικών Γυμνασίων» και δύο (2) «Πρότυπων Αθλητικών Λυκείων», με έδρα την Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο τη δημιουργία δεκατριών (13) Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (Π.Α.Σ.), ένα σε κάθε περιφέρεια της χώρας για μαθητές και μαθήτριες που επιτυγχάνουν εξαιρετικές αθλητικές επιδόσεις, προβλέπει η εισήγηση της Επιτροπής του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη.
Στην εισήγηση η Επιτροπή δεν κάνει καμία αναφορά στο ζήτημα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής ή γενικότερα περί ωραρίου.
Α. Τα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία (ΠΑΣ) αφορούν μαθητές / τριες με υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιμελείς ή με αναπηρίες. Το ελάχιστο επίπεδο για την επιλογή τους στα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία είναι «μέλος της (ηλικιακά αντίστοιχης ή ανώτερης) προ – εθνικής ομάδας».
Β. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ επιλέγονται κατ’ έτος, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ.
Γ. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ ακολουθούν το προπονητικό πρόγραμμα της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας με εξειδικευμένους προπονητές και προπονήτριες, εντός του ωρολογίου προγράμματος του οικείου ΠΑΣ όπου αυτό είναι δυνατόν, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ, με σχετική απόφαση της δεύτερης.
Δ. Το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., μετά από εισήγηση της «Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ.», με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ οπωσδήποτε πριν την 31η Ιανουαρίου εκάστου έτους (εξαιρουμένου του έτους ίδρυσης του πρώτου ΠΑΣ), καθορίζει για το επόμενο σχολικό έτος:
1. τις σχολικές μονάδες
2. το βαθμό εισαγωγής, τα κριτήρια παραμονής, τον αριθμό των μαθητών
3. τα αθλήματα
4. εξ’ αποστάσεως διδασκαλία
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση :
Προτείνεται η δημιουργία ενός νέου πλαισίου λειτουργίας της Αθλητικής Εκπαίδευσης, το οποίο θα οδηγήσει στην ίδρυση και λειτουργία «Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων – ΠΑΣ» (Γυμνασίων και Λυκείων), στις Περιφέρειες της χώρας, με πιστοποίηση δομών και στελεχών (διαδικασία ανάλογη των Πρότυπων Σχολείων).
Αρχικά, μπορούν πιλοτικά να δημιουργηθούν δύο (2) «Πρότυπα Αθλητικά Γυμνάσια» και δύο (2) «Πρότυπα Αθλητικά Λύκεια», με έδρα στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.
Σκοπός των «Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων» είναι η θέσπιση ουσιαστικών κινήτρων για την ανάπτυξη του ελληνικού αθλητισμού.
Η διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία των «Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων» μπορεί να γίνει άμεσα, σε συνεργασία του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής στην αρμοδιότητα του οποίου θα ανήκει η εποπτεία των σχολείων, με θεσμικούς φορείς(Γ.Γ.Α.,Ε.Ο.Ε., Αθλητικές Ομοσπονδίες, Ε.Ο.Ε., Ε.Π.Ε., Ε.Α.Ο.ΑμεΑ, Σ.Ε.Φ.Α.Α., ΤΟΔΑ Σπάρτης, Ε.Κ.Α.Ε.
Στο θεσμικό πλαίσιο θα προβλέπονται:
Η χωροθέτηση των σχολείων
Τα κριτήρια αξιολόγησης και την αναλυτική διαδικασία για τη δημιουργία ή την κατάργηση Πρότυπου Αθλητικού Σχολείου (ΠΑΣ)
Τα αθλήματα ανά σχολείο
Η διαδικασία ετήσιας αξιολόγησης και η διαδικασία δημιουργίας ή κατάργησης αθλημάτων
Τα αθλητικά και ακαδημαϊκά κριτήρια επιλογής και εισαγωγής μαθητών/αθλητών
Η διαδικασία αξιολόγησης και εξέλιξης των μαθητών/αθλητών
Τα κριτήρια για την εισαγωγή εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
Παράλληλος στόχος, που αποτελεί και τη βάση της διδασκαλίας του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα αθλητικά σχολεία, είναι η καλλιέργεια της αθλητικής παιδείας μέσω του Προγράμματος Σπουδών.
Σκοπός είναι η ενίσχυση του ελληνικού αθλητισμού μέσω συντονισμένης υποστήριξης των ιδιαίτερα ταλαντούχων μαθητών / τριών, αρτιμελών ή με αναπηρία, με εξειδικευμένα προγράμματα ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, προπονητικής προετοιμασίας και αγωνιστικής παρουσίας.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΟΡΑΜΑ
Το όραμα του νέου πλαισίου «Αθλητικής Διευκόλυνσης» είναι «Οι μαθητές / τριες υψηλών αθλητικών επιδόσεων, με βάση την ηλικία και το φύλο τους, έχουν την κατάλληλη υποστήριξη για να αναπτύξουν απρόσκοπτα και ισορροπημένα, τόσο τις αθλητικές, όσο και τις ακαδημαϊκές τους δυνατότητες».
ΣΚΟΠΟΣ
Σκοπός του συστήματος είναι η ενίσχυση του ελληνικού αθλητισμού μέσω συντονισμένης υποστήριξης των ιδιαίτερα ταλαντούχων μαθητών / τριών, αρτιμελών ή με αναπηρία, με εξειδικευμένα προγράμματα ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, προπονητικής προετοιμασίας και αγωνιστικής παρουσίας.
ΣΤΟΧΟΣ
Η δημιουργία ενός θεσμικά ισχυρού και λειτουργικά παραγωγικού πλαισίου λειτουργίας της «Αθλητικής Διευκόλυνσης», με την ίδρυση και λειτουργία Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (Γυμνασίων και Λυκείων) σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, με συγκεκριμένη πιστοποίηση δομών και στελεχών.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Λειτουργικό κορμό των Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (ΠΑΣ) αποτελούν:
Η παραγωγική και θεσμική θωράκιση της αθλητικής διευκόλυνσης του ΥΠΑΙΘΑ, μέσω της συνεργασίας των αρμόδιων υπηρεσιακών δομών με:
Α) το Ολυμπιακό Κίνημα, και
Β) με το Παραολυμπιακό κίνημα η αξιοποίηση της σύγχρονης μορφής των Αθλητικών Σχολείων διεθνώς και η προσαρμογή της αντίστοιχης τεχνογνωσίας
η αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας
η αξιοποίηση του αθλητικού επιστημονικού δυναμικού της χώρας και της αθλητικής διοίκησης, μέσω συνεργασιών με το Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών (ΕΚΑΕ), τις Σχολές ΣΕΦΑΑ και το Τ.Ο.Δ.Α. Σπάρτης
η διαρκής αξιολόγηση του συστήματος
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Για μαθητές και μαθήτριες που επιτυγχάνουν εξαιρετικές αθλητικές επιδόσεις, προβλέπεται η λειτουργία, κατ’ ανώτατο, δεκατριών (13) Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (Π.Α.Σ.), ένα σε κάθε περιφέρεια της χώρας.
Έκαστο Π.Α.Σ. περιλαμβάνει ένα Αθλητικό Γυμνάσιο και ένα Αθλητικό Λύκειο (ή κατ’ ελάχιστον ένα εξ αυτών).
Αύξηση του συνολικού αριθμού των Π.Α.Σ. ή δημιουργία Τμημάτων του ΠΑΣ σε Περιφερειακές Ενότητες εκτός της έδρας του ΠΑΣ, μπορεί να αποφασιστεί με «Απόφαση» του/της Υπουργού ΠΑΙ.Θ.Α.
Την ετήσια πρόταση ίδρυσης (ή κατάργησης) και λειτουργίας των ΠΑΣ, των τμημάτων ανά άθλημα που περιλαμβάνουν, καθώς και τη γενικότερη ακαδημαϊκή και αθλητική εποπτεία του συστήματος, αναλαμβάνει η «Κοινή Επιτροπή Εποπτείας Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ.)».
Η ΚΕΕ ΠΑΣ είναι ενδεκαμελής, με τριετή θητεία και μέλη από την Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Ειδικής Αγωγής και την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού – ΓΓΑ.
Τα έντεκα (11) μέλη της Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ. ορίζονται με σχετική Απόφαση του/της Υπουργού ΠΑΙΘΑ.
Τέσσερα (4) από τα μέλη της ΚΕΕ ΠΑΣ ορίζονται ex-officio, ως εξής:
1. Ως Πρόεδρος της Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ. ο εκάστοτε Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης & Ειδικής Αγωγής,
2. Ως Α’ Αντιπρόεδρος ο εκάστοτε Γενικός Γραμματέας Αθλητισμού,
3. Ως Β’ Αντιπρόεδρος ο εκάστοτε Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής και
4. Ως Γ’ Αντιπρόεδρος ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αγωνιστικού Αθλητισμού της ΓΓΑ.
Τα λοιπά μέλη επιλέγει ο/η Υπουργός ΠΑΙΘΑ.
Βασικοί άξονες του συστήματος των Π.Α.Σ.:
Α. Τα ΠΑΣ αφορούν μαθητές / τριες με υψηλές αθλητικές επιδόσεις, αρτιμελείς ή με αναπηρίες. Το ελάχιστο επίπεδο για την επιλογή τους στα Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία είναι «μέλος της (ηλικιακά αντίστοιχης ή ανώτερης) προ – εθνικής ομάδας».
Β. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ επιλέγονται κατ’ έτος, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ.
Γ. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΠΑΣ ακολουθούν το προπονητικό πρόγραμμα της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας με εξειδικευμένους προπονητές και προπονήτριες, εντός του ωρολογίου προγράμματος του οικείου ΠΑΣ όπου αυτό είναι δυνατόν, κατόπιν πρότασης εκάστης Αθλητικής Ομοσπονδίας προς την ΚΕΕ ΠΑΣ, με σχετική απόφαση της δεύτερης.
Δ. Το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., μετά από εισήγηση της «Κ.Ε.Ε. Π.Α.Σ.», με απόφαση του/της Υπουργού Παιδείας που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ οπωσδήποτε πριν την 31η Ιανουαρίου εκάστου έτους (εξαιρουμένου του έτους ίδρυσης του πρώτου ΠΑΣ), καθορίζει για το επόμενο σχολικό έτος:
1. τις σχολικές μονάδες
2. το βαθμό εισαγωγής, τα κριτήρια παραμονής, τον αριθμό των μαθητών
3. τα αθλήματα
4. εξ’ αποστάσεως διδασκαλία
Βασικό εργαλείο λειτουργίας του πλαισίου «Αθλητικής Διευκόλυνσης» αποτελεί ο «Εθνικός Σχολικός Αθλητικός Χάρτης».
Η εποπτεία, ο έλεγχος της λειτουργίας και η αξιολόγηση (εκπαιδευτική και αθλητική) των σχολείων γίνεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., μέσω της ΚΕΕ ΠΑΣ, η οποία αναλαμβάνει συμβουλευτικό και εισηγητικό ρόλο προς τον/την εκάστοτε Υπουργό ΠΑΙ.Θ.Α.
Η ΚΕΕ ΠΑΣ είναι υπεύθυνη για την Αξιολόγηση των ΠΑΣ:
α) ετησίως, των μαθητών / τριών με τη θέσπιση από την ΚΕΕ ΠΑΣ των κριτηρίων παραμονής
β) ετησίως, του προπονητικού έργου, ανά τμήμα και άθλημα, σύμφωνα με τη στοχοθεσία και τα μετρήσιμα αποτελέσματα από τις επιδόσεις στους Αγώνες,
γ) ετησίως, του εκπαιδευτικού έργου και της Σχολικής Μονάδας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία,
ε) ανά τετραετία του θεσμού συνολικά, (ανά «Ολυμπιακό Κύκλο»).
Η ΚΕΕ ΠΑΣ συνεργάζεται με τους προαναφερόμενους θεσμικούς φορείς.
Η ΚΕΕ ΠΑΣ συντονίζει κεντρικά τη συνεργασία των Π.Α.Σ. με ψυχολόγους, διατροφολόγους, γιατρούς, φυσιοθεραπευτές κλπ. Η ΚΕΕ ΠΑΣ ορίζει κατ’ έτος την «Επιστημονική Επιτροπή Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων – Ε.Ε.Π.Α.Σ.».
Η «Ε.Ε.Π.Α.Σ.» αποτελείται από ειδικούς επιστήμονες, με τουλάχιστον πενταετή σχετική εμπειρία.
Η ΚΕΕ ΠΑΣ αναζητά πιθανές δυνατότητες χρηματοδότησης των ΠΑΣ από κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Η ΚΕΕ ΠΑΣ συντονίζει κεντρικά τη συνεργασία με την Περιφερειακή και την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς και τη σύνδεση των ΠΑΣ με οργανισμούς, φορείς και κοινωφελή Ιδρύματα (για υποτροφίες, χορηγίες, συνέργειες, εκδηλώσεις κτλ.).
Εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό κατόπιν σχετικής προκήρυξης του ΥΠΑΙΘΑ, λαμβάνοντας υπόψη σχετική εισήγηση της ΚΕΕ ΠΑΣ.
Ενίσχυση των αθλητικών σχολείων, με συντονισμό της ΚΕΕ ΠΑΣ, με πρόγραμμα Υποτροφιών για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού και η συμμετοχή των σχολείων σε Ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα ανταλλαγών και υποτροφιών με αντίστοιχα σχολεία στο εξωτερικό.
Προβλέπεται, υπό την εποπτεία της ΚΕΕ ΠΑΣ, πρόγραμμα Αντισταθμιστικής Εκπαιδευτικής Στήριξης,
Κατά τα λοιπά, τα ΠΑΣ υπάγονται διοικητικά στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΔΕ) και λειτουργούν σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Ο Πρόεδρος της Ε.Ο.Τοξοβολιας είναι σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Παιδείας – Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για να εξασφαλιστεί η συμμετοχή της Τοξοβολίας σε όλες τις δομές αθλητικής εκπαίδευσης.